چگونه با استرس جلسه آزمون مقابله کنیم؟

در مطالب قبلی راجع به این موضوع که آزمونهای بین المللی آزمونهای ساده ای نبوده و مشخصا زمان آماده شدن برای آنها زمانی استرس زا خواهد بود. اما سوالی که پیش خواهد آمد این خواهد بود که چگونه با استرس جلسه آزمون مقابله کنیم.

این مساله بر کسی پوشیده نیست که تمدد اعصاب در آزمونی مثل تافل و آیلتس کار آسانی نیست ولی اگر نحوه درست این کار آموخته شود، بسیار کاربردی خواهد بود. مهمترین اصل این است که باید حتی اگر آرام نیستید مانند یک فرد آرام رفتار کنید. شاید به نظر حرف کلیشه ای برسد، ولی حرف درستی است: تکیه بدهید، سر خود را بالا بگیرید و پاهای خود را روی هم نیاندازید و نفس عمیق بکشید. اگر مغز شما درگیر و قلب شما تند تند می زند، در ابتدا این کار بنظر بی فایده خواهد رسید، اما پس از چند لحظه احساس آرامش خواهید کرد. 

اما اگر دچار بیم و حراس شدید چه کار خواهید کرد؟ 

اگر در قسمت ریدینگ آزمون هستید مقابله با آن آسان است. کل آزمون را فراموش کرده و برای 10 تا 15 ثانیه چشمان خود را بسته و به پشت تکیه دهید و چند نفس عمیق بکشید. سپس به آزمون خود ادامه دهید. دوباره این موضوع را تکرار می کنم که این مسائل به نظر کلیشه ای می رسند ولی انجام آنها حتما شما را کمک خواهد کرد.

ولی اگر راستش را بخواهید، وقتی در قسمت لیسینینگ و یا اسپیکینگ آزمون هستید انجام این کار معقول به نظر نمی رسد چون باید با تمام حواس خود به مطالب پخش شده توجه کنید. اما وقتی دچار دلهره شدید، باز هم بهترین راه این است که به پشت تکیه داده و چشمان خود را ببندید و دستان خود را کشش دهید.

انجام این تکنیک ها نیازمند تمرین زیاد هستند و بهترین زمان برای انجام آنها موقعی است که از خودتان امتحانات شبیه سازی شده می گیرید. برای مطالعه مقاله ای در زمینه آزمون های شبیه سازی شده اینجا کلیک کنید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*